Rechtermuisklik werd uitgeschakeld voor deze website.
logo
  • The Mahy Reserve

Horch Typ 853 (1957)
Horch Typ 853 (1957)
Horch Typ 853 (1957)
Amilcar CGSS (1927)
Amilcar CGSS (1927)
Facel Vega HK500 (1960)
Chrysler Ghia ST (1955)
Aston Martin DB2 (1953)
Aston Martin DB2 (1953)
Minerva 36TD (1936)
Minerva 36TD (1936)
Bugatti Type 23 Brescia (1922)
Bugatti Type 23 Brescia (1922)
Delahaye 148L Oblin (1947)
Maserati A6G 2000 GT Allemano (1954)
Ford V8 (1937)
BMW 327/28 (1938)
Mahy Reserve
Voisin C14 (1929)
Philos Coupé de Ville (1914)
Porsche 356 B (1952)
Cadillac Sixty Special Fleetwood (1956)
Ford T
Autobleu (1958)

The Mahy Reserve

Een deel van de reservecollectie exclusieve oldtimers van de familie Mahy.

25 oktober 2021

Ghislain Mahy was pas 25 toen hij zich als handelaar van tweedehands auto's vestigde in Gent. Hij bleek al snel een goed oog te hebben voor waardevolle oldtimers. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog kocht hij zijn eerste oldtimer, een Ford T, voor 150 Belgische Frank. De fundering van een van de meest uitgebreide oldtimer collecties ter wereld werd hiermee gelegd. Na de oorlog kocht hij het Wintercircus in Gent en bouwde dat om tot een ambitieuze garage. Zijn collectie was inmiddels uitgebreid tot 35 exclusieve wagens. Ghislain gaf zijn liefde voor oude automobielen door aan zijn oudste zoon Ivan, met wie hij in een tijdspanne van 40 jaar ruim 250 oude wagens restaureerde.

Om hun passie met het grote publiek te delen, zochten en vonden vader en zoon Mahy een oude fabriek, die ze mits enkele aanpassingswerken konden omvormen tot een automobielmuseum. Hun collectie - die ondertussen uit ruim 1000 wagens bestond - werd hier samen met een uitgebreide bibliotheek ondergebracht en opengesteld voor het publiek.

Op vandaag is er echter nog steeds een deel van de voorraad, de "reserve", die nooit eerder werd getoond aan het publiek. In 2021 maakte deze reserve het voorwerp uit van een tentoonstelling op de Vinckier-site in Gent. De reserve bestaat uit een aantal unieke oldtimers, die (nog) niet aan restauratie toekwamen en bevat onder meer de Aston Martin DB2 (1953), waarmee ooit de jonge koning Boudewijn over zijn Belgische grondgebied snorde.