Renault 4CV
Renault 4CV
Barnfind : verlaten Renault 4CV in een rommelige schuur.
13 juni 2021
Hoewel het onder de bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog ten strengste verboden was om studie naar nieuwe wagens te verrichten, wisselden Franse ingenieurs vanaf 1940 al ideeën uit over hoe de nieuwe Renault er na de oorlog zou moeten uitzien. Het moest een kleine, zuinige auto worden, geïnspireerd door de Volkswagen Kever. In het ontwerp kwam - net zoals bij de Kever - de motor achteraan te zitten.
Na de bevrijding en onder auspiciën van de nieuwe directeur van de Régie Nationale des Usines Renault kreeg het project nieuw elan. Stylist Berthaud ontwierp de carrosserie met vier deuren en eind 1946 rolde de eerste na-oorlogse Renault van de band. Het werd meteen de populairste Franse wagen van net na de oorlog. De auto werd het symbool van de Franse industriële heropleving en van een nieuwe joie de vivre. Tussen 1947 en 1961 werden er ruim een miljoen exemplaren van geproduceerd...
Dit exemplaar trof ik aan in de schuur van een verlaten huis. Het huisje zelf was op dat moment al helemaal overhoop gehaald en had niets interessants (meer) te bieden. De auto werd inmiddels weggehaald.