Orient Express
Orient Express
Niet de echte Orient Express natuurlijk, maar een mooi eerste klasse rijtuig, op een zijspoor gezet bij het station van Leuven.
13 maart 2016
Dit is het koprijtuig van een drieledig dieselelektrisch stel type 654.02 uit 1936, gebouwd door Baume et Marpent. De 365 PK dieselmotor kon de trein tot een maximale snelheid van 120 km/u brengen. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen zette deze dieselmotorstellen oorspronkelijk vooral in op snelle, interstedelijke verbindingen. Deze trein werd op 8 november 1966 uit dienst genomen. Het rijtuig in kwestie is eerste-klasse-rijtuig. Van het drieledige treinstel is alleen het rijtuig met de motorkamer en stuurcabine bewaard gebleven. De beide andere rijtuigen werden gesloopt.
Achter het 654.02-rijtuig bevond zich een zogenaamd "blokrijtuig". Het werd in 1907 gebouwd door het Atelier de la Dyle et Bacalan. Nadat het voertuig in 1954 uit dienst werd genomen, bouwde de NMBS het om tot slaapwagon bij een werktrein. Het blokrijtuig leidde zo nog een tweede leven tot het op 18 februari 1981 definitief uit dienst werd genomen.
Een derde en laatste voertuig is een houten goederenwagon van het bouwjaar 1911. Deze wagon met een laadvermogen van 10 ton werd op 31 augustus 1983 uit dienst genomen. Van deze laatste wagon vind je in deze reeks geen foto's.
Vanzelfsprekend heeft geen van deze treinstellen iets te maken met de originele Orient Express. De luxueuze fluwelen afwerking van koprijtuig inspireerde de vinders om hem "Orient Express" te noemen. Al ten tijde van mijn bezoek in 2016 bevonden deze drie treinstellen zich in gevorderde staat van ontbinding. Ze stonden dan ook al jaar en dag weg te roesten onder de blote hemel.