Rechtermuisklik werd uitgeschakeld voor deze website.
logo
  • Oldtimer Barn

Oldtimer Barn

In een klein schuurtje staan deze twee oldtimers te wachten op een nieuw leven.

16 februari 2016

In een klein, onooglijk schuurtje, langs een drukke weg ergens in België staan deze twee oldtimers te wachten op restauratie. De ene is een Ford Consul, Mark I, van begin jaren 1950; de andere een Citroën DS 21 Pallas van eind jaren 1960 of begin jaren 1970.

De Ford Consul werd gelanceerd op het autosalon van Earls Court in 1950 en ging in productie in 1951. Hij had een geheel nieuwe 1508cc kopklepmotor en was ook de eerste Ford (samen met de nieuwe Zephyr die tegelijkertijd werd geïntroduceerd) met MacPherson-veerpoten als ophanging aan de voorzijde. De productie eindigde in 1956 toen de Mark 2-versie werd geïntroduceerd.

De Citroën DS is een beroemd automodel van het Franse merk Citroën. In het Frans spreekt men de naam uit als "déesse", wat godin betekent. Hiervan is ook de troetelnaam "godin van de weg" afgeleid. De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de autosalon van Parijs en sloeg in als een bom ("La Bombe Citroën"). De auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd.

Het gaat hier eigenlijk niet om een echte urbexlocatie, want aan de Ford Consul wordt momenteel door de eigenaar gewerkt...